Wednesday, June 13, 2012

Relaks Dengan Info Sihat #6#

Assalamualaikum dan salam Kedah sejahtera.

Agak lama tidak dikongsi tip-tip kesihatan dengan pembaca sekalian. Baiklah, pada kali ini, sambil-sambil kita berehat dan kembali semula ke IPG dengan azam yang baru serta wajah yang ceria, jom kita baca dan amalkan tip untuk mengekalkan kecantikan kulit menggunakan bahan semula jadi!

Kentang

Sesiapa sahaja antara kita amat menggemari kentang, terutamanya untuk mengalas perut di saat perut berkeroncong. Namun, tahukah anda bahawa kentang boleh digunakan sebagai salah satu bahan semula jadi untuk mencantikkan kulit wajah? Sayuran ini mengandungi potasium, zat besi, karbohidrat serta Vitamin A, B dan C, yang mana menjadi pelengkap kepada bahan antioksidan dan memperlahankan proses penuaan. Masker kentang sesuai untuk golongan yang mempunyai masalah kulit yang berminyak dan berjerawat.
Caranya:
- Buang kulit kentang.
- Kisar.
- Sapu pada bahagian kulit berjerawat. ( 2x seminggu, selama 30 minit)
- Cuci dengan air suam.

Pisang

Baiklah, siapa yang tidak kenal pisang? Selain enak dijadikan sebagai pengat dan kuih-muih, jangan terkejut buah ini sangat baik untuk mengatasi kedutan kulit. Kulit wajah akan menjadi lebih lembap dan tegang. 
Caranya:
- Lenyekkan isi pisang.
- Tambahkan minyak zaitun atau madu pada pisang yang telah dihancurkan.
- Sapu pada wajah. Biarkan selama 30 minit.
- Bersihkan wajah dengan menggunakan kapas yang dibasahi dengan air suam.

Setakat ini sahajalah perkongsian ilmu pada kali ini. Cubalah ya! Semoga hari-hari anda yang mendatang dihadapi dengan wajah yang ceria, hati yang tenang dan kesabaran yang tinggi kerana dugaan mematangkan dan mengajar kita. Elakkan tekanan untuk kesihatan yang unggul.


(Sumber: Harian Metro, Khamis, 16 Februari 2012)

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...