Tuesday, July 3, 2012

Program Transformasi Pemimpin Mahasiswa Pendidik JPP IPG Zon Utara


Kuala Kangsar menjadi saksi tempat pertemuan kami

Pada 28 Jun 2012 sehingga 1 Julai yang lalu telah berlangsungnya Program Transformasi Pemimpin Mahasiswa Pendidik JPP IPG Zon Utara anjuran bersama Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dan Biro Tatanegara di Kem Bina Negara Ulu Kenas, Kuala Kangsar, Perak. 


Seramai 25 orang dari Jawatankuasa Perwakilan Pelajar IPG Kampus Darulaman sesi 2012/2013 menyertainya. Program ini dianjurkan bertujuan membina semangat dan cara pemikiran sebagai seorang pemimpin dalam kalangan JPP Zon Utara. Antara IPG Zon Utara yang terlibat dalam program ini ialah IPG Kampus Perlis, IPG Kampus Darulaman, IPG Kampus Sultan Abdul Halim, IPG Kampus Tengku Bainun dan IPG Kampus Pulau Pinang.


Kami berkumpul seawal jam 8.00 pagi di hadapan Pejabat Kolej Kediaman Pelajar dan selamat sampai di Kem Bina Negara Ulu Kenas, Kuala Kangsar, Perak pada jam 2.00 petang. Kami dibahagikan kepada 9 kumpulan yang mana dianggotai oleh kelima-lima IPG Zon Utara. 


Berbekalan semangat kerjasama dan semangat kasih sayang selari Aspirasi 1 Malaysia, kami menjadikan program ini sebagai satu wadah mengeratkan silaturrahim sesama kami dan bertukar-tukar pandangan dan pendapat.

Persembahan Qasidah yang berjaya menyatukan kelima-lima IPG

Antara aktiviti yang disediakan sepanjang program ini berlangsung ialah, sesi bersama IPGM dan sesi bersama pihak Biro Tatanegara (BTN). Selain itu, terdapat juga aktiviti seperti perbarisan pagi, riadah, Kembara Malam pada jam 3.30 pagi, Team Building serta aktiviti PKPK yang memerlukan daya intelek yang tinggi.

(:   Babak lakonan menarik pada Malam Kebudayaan   :)

Program ini dimeriahkan lagi dengan adanya Malam Kebudayaan pada malam terakhir kami disana. Kami juga dihidangkan hidangan BBQ oleh pihak BTN serta hidangan buah durian oleh IPGM untuk santapan malam terakhir kami di KBN Ulu Kenas.


Kami juga diberi kata-kata ransangan dan motivasi oleh Dr. Ghazali untuk lebih bersemangat menggalas tugas sebagai perwakilan pelajar di kampus masing-masing. 

Sepanjang program ini berlangsung, pelbagai ilmu pengetahuan serta kemahiran-kemahiran baru yang dapat kami perolehi. Semoga kami dapat mengaplikasikan segala ilmu yang diperolehi sepanjang berada dalam program ini.


Ketua Fasilitator, Encik Syukri bin Adnan,
Penolong Pengarah Bahagian Mahasiswa Biro Tatanegara


 Sesi bertukar-tukar cenderahati antara kelima-lima IPG Zon Utara

IPG Pulau Pinang kepada IPG Darulaman

IPG Sultan Abdul Halim kepada IPG Darulaman
IPG Tengku Bainun kepada IPG Darulaman

IPG Pulau Pinang kepada IPG Perlis

Tautan dan Jalinan Mahabbah 5 buah IPG Zon Utara

Versi free style oleh saf pimpinan JPP Zon Utara


I wish you all the best with the responsibility given to you!
Remember, "Anda adalah pemimpin!!!"



Ada imam di antara kita !!!
Aku adalah Pemimpin !!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...