Friday, March 23, 2012

Relaks Dengan Info Sihat #1#

Assalamualaikum & salam 1 Malaysia.

Dalam kita sibuk menguruskan hidup kita di IPG ni, jom rehat dan bersantai dengan info kesihatan!
Kalau selama ini kita anggap sesuatu perkara tu tidak berfaedah, sebaliknya pada aspek perubatan ia penting dan memberi manfaat kepada kita.


  1. Tahukah anda, pada setiap 12cm persegi lantai yang kita pijak ini, kadang-kadang kita berguling-guling menyiapkan tugasan, terdapat kira-kira 200,000 bakteria? Ini bukan bicara kosong sahaja, tetapi ini adalah hasil keputusan kajian yang telah dilakukan oleh pihak Universiti Arizona, Amerika Syarikat. Cuci lantai selalu. Ada berani nak golek lebih-lebih?
  2. Pakar diet. Juliette Kellow menyatakan bahawa aktiviti membersihkan rumah selama 2.5 jam sehari mempunyai manfaat yang sama baiknya dengan bersenam di gim. Wah! Jadi pada kaum lelaki, buatlah pilihan, samada pergi bersenam di gim atau mengemas bilik anda pada hujung minggu? 
  3. Siapa tidak kenal timun? Biasanya timun dihidangkan bersama-sama dengan sate tetapi pernah atau tidak anda tidak makan pun timun itu? Jika ya, anda seorang yang rugi! Sate yang dibakar mengandungi karbon yang boleh menyebabkan kesan karsinogen, iaitu penyebab barah. Manakala timun pula adalah anti-karsinogen itu! Jadi, kalau pergi kedai jangan minta kuah atau nasi himpit lebih, tetapi,"Mak cik, timun lebih ya!.
  4. Sentiasa senyum sekalipun anda tertekan dilanda masalah. Kenapa? Apabila kita senyum, secara tidak langsung muka kita melakukan satu senaman yang berbentuk joging dalaman. Anda senyum, badan anda pun akan 'senyum' dan aliran darah yang melalui sinus ke otak akan menjadi perlahan. Ia sangat bagus mengelakkan tekanan darah yang tinggi ke otak. Jadi, senyumlah biarpun anda tiada gigi!
Tengok, adik ni pun nak senyum!

Sate! Enakkan?

Baiklah, setakat ini sahaja dulu ya perkongsian maklumat untuk Relaks dengan Info Sihat.

Banyak lagi yang ingin dikongsi dengan warga IPGK Darulaman dan semua pembaca.
Selamat berhujung minggu!

Sumber: Majalah rapi (1 Februari 2012)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...