Sunday, March 25, 2012

Relaks Dengan Info Sihat #2#

Assamualaikum dan salam 1 Malaysia.
Sekali lagi, jom kita berkongsi ilmu mengenai info kesihatan yang ringkas tetapi penuh makna dan padat.
Pada kali ini, kita lihat beberapa maklumat mengenai diet. Kaum Hawa memang sinonim dengan perkara ini! 

1. Kiwi. Siapa tidak kenal kiwi? Sekarang kita bercakap mengenai buah kiwi tau! Bukan burung kiwi. Mungkin ada di antara kita tidak menggemari rasa buah ini tetapi buah yang berwarna hijau ini mempunyai khasiatnya yang tersendiri. Serotonin dalam buah kiwi mampu menenangkan. Karotin, antioksidan termasuklah vitamin C dan E pula membantu mencegah pengoksidaan kolestrol baik (HDL).
2. Senaman aerobik merupakan salah satu senaman yang tidak asing lagi bagi kita, terutamanya bagi generasi muda pada masa kini. Lakukan senaman aerobik sekurang-kurangnya 20 minit pada satu sesi dan empat hingga lima kali seminggu. Jadikan ia sebagai satu senaman yang rutin. Mungkin ada yang malu untuk melakukan senaman aerobik kerana pasti kita akan terbayangkan pergerakan yang diiringi muzik dan kita berjoget. Tidak! Berjalan cepat, berlari atau berbasikal juga dikira sebagai senaman aerobik!

3. Aiskrim dan makanan ringan. Wah, terbayangkan sahaja makanan segera itu, mulut kita pasti akan berair dan nafsu makan kita memuncak! Kurangkan mengambil makanan ringan dan aiskrim kerana anda akan menjadi ketagih untuk mengunyah.


4. Tidur dan diet saling berkaitan. Bagaimana? Penelitian yang dilakukan oleh pihak Universiti Chicago baru-baru ini merumuskan bahawa metabolisme wanita akan meningkat sebanyak 40% jika mereka tidur dengan cukup. Buat kaum Hawa, baca elok-elok! Tidur dengan CUKUp, bukan dengan LEBIH! 




Setakat ini sahajalah perkongsian ilmu pada kali ini. Selamat bergembira dan kepada rakan-rakan yang terlibat dengan Bina Insan Guru, semoga berjaya.

Sumber: Majalah Rapi (1 Februari 2012)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...